Uważność
w edukacji

Szkoła, to miejsce pracy, nauki, rozwoju umiejętności psychospołecznych, zabawy i… niestety, bardzo często, miejsce ogromnego stresu…
Od nauczycieli wymagana jest stała gotowość do pracy na najwyższym poziomie, rozwój zawodowy, odpowiednie przygotowanie merytoryczne, opracowywanie dokumentacji i sprawozdań, wysoki poziom empatii, egzekwowanie od uczniów wiedzy i należytego zachowania.
Od uczniów, nawet najmłodszych klas, oczekiwany jest wysoki poziom skupienia, koncentracji na zadaniach, spokojne siedzenie w ławkach, sprawne przyswajanie nowej wiedzy i współdziałanie w grupie.
Jak sobie z tym wszystkim poradzić? Wyniki prowadzonych na całym świecie badań potwierdzają, że najskuteczniejszym sposobem na poprawę jakości środowiska szkolnego, są programy wdrażania uważności w szkołach.

Korzyści

UWAŻNI NAUCZYCIELE pozostają w stanie równowagi emocjonalnej

UWAŻNI NAUCZYCIELE wiedzą, jak zrządzać stresem i jak go redukować

UWAŻNI NAUCZYCIELE mają zdrowe relacje w pracy i w domu

UWAŻNI UCZNIOWIE lepiej radzą sobie z trudnymi emocjami

UWAŻNI UCZNIOWIE są bardziej skupienii skoncentrowani

UWAŻNI UCZNIOWIE wykształcają naturalne zdolności rozwiązywania konfliktów

Roczny program wdrażania uważność do szkoły

Projekt zakłada przeszkolenie i wprowadzenie praktyki uważności wśród nauczycieli, a następnie wdrożenie do tematu mindfulness uczniów oraz codzienną, krótką praktykę uważności we wszystkich biorących udział w programie klasach. Nauczyciele uczestniczą w pełnym kursie MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), a następnie w szkoleniu przygotowującym do pracy z dziećmi, którego program został opracowany na bazie kursu MBSR, programu MindUP, Inner Kids, Planting Seeds, Uwaga to działa! oraz the Mindfulness in School Project.

1

spotkanie informacyjne

dla kadry pedagogicznej i rodziców

2

kurs MBSR

dla kadry pedagogicznej

3

szkolenie dla nauczycieli

z wdrażania programu uważności dla dzieci (6 comiesięcznych spotkań szkoleniowych)

4

dostęp do materiałów

wspierających prowadzenie zajęć z dziećmi

5

stały nadzór superwizyjny

i wsparcie merytoryczne

6

badanie efektywności

wdrożonego programu

7

końcowy raport

dla dyrekcji szkoły

8

spotkanie podsumowujące

dla kadry pedagogicznej i rodziców

Roczny Program Wdrażania Uwaznosci do Szkół - reportaż

Artukuły

Mindfulness, czyli moja przygoda z uważnością...

Ci, którzy mnie znają, wiedzą doskonale, że od lat jestem nieustającą entuzjastką i propagatorką uważności (czyli w oryginale mindfulness). Najprostszy sposób, by w moich oczach rozbłysły iskierki, a w głosie rozbrzmiała ekscytacja, to zacząć ze mną dyskusję właśnie na ten temat. Cóż tak wyjątkowego odkryłam w uważności, że zdobyła ona zaszczytne miejsce w moim życiu i […]

20 kwietnia 2018

Gonitwa myśli kontra bycie „tu i...

Myśli stanowią ważną część mądrości ciała. Nieustannie powtarzana, wzmacniana myśl, staje się przekonaniem. Przekonania sterują naszym zachowaniem, wpływają na ciało, a właściwie je tworzą. Każdej myśli towarzyszy emocja lub uczucie, a każda emocja wywołuje określoną zmianę biochemiczną w ciele. Poddając się codziennie gonitwie myśli serwujemy sobie prawdziwy koktajl hormonów, które sterują naszym ciałem. Świadomość bycia „tu i teraz”, pozwala nam […]

17 kwietnia 2018

Nasz wewnętrzny ogród podlewany jest… ciszą...

Cisza… Często zapomniana i taka niewspółczesna… Cisza… Niezakłócona rozmowami, telefonami, internetem czy telewizją… Cisza… Pełna dźwięków natury, oddechu, odczuć z ciała, myśli i emocji… Cisza… Trudna i piękna jednocześnie… Cisza… Skarbnica wiedzy o nas samych… Warto znaleźć czas na ciszę w swoim życiu. Na tyle, na ile możesz sobie pozwolić w swojej obecnej sytuacji życiowej. Zapewniam cię, że to zdecydowanie więcej, niż wydaje ci […]

16 kwietnia 2018